Selasa, 26 Oktober 2010

RIVER RANGER PART IV


Program Jambori 'RIVER RANGER" Peringkat Kebangsaan Tahun 2010 akan diadakan pada 29 Oktober hingga 31 Oktober 2010 di Sungai Galing bertempat di belakang Hotel Vistana, Kuantan.

LATAR BELAKANG LEMBANGAN SG GALING BESAR

Sg. Galing Besar yang mempunyai keluasan kawasan tadahan 22.65 km2 dan panjang 7.7 km merupakan sungai yang mempunyai kepadatan pembangunan yang pesat di kawasan tadahannya dimana kawasan hulu menempatkan kawasan perindusteriaan Semambu dan di bahagian hilirnya merupakan pusat bandar Kuantan. Sementara kawasan pertengahan pula merupakan kawasan pembangunan bercampur seperti perumahan dan pusat pertumbuhan ekonomi.

Sg. Galing Besar merupakan sistem saliran utama bagi kawasan timur bandar Kuantan. Sistem-sistem saliran utama lain yang memasuki sistem sungai ini termasuk kawasan tadahan Sg. Galing Kechil ( 113 ha. ) yang merangkumi kawasan-kawasan sekitar Medan Kubang Buaya dan Medan Tok Sira, saliran daripada kawasan pembangunan di Jalan Beserah termasuk Air Putih, saliran daripada kawasan jalan Hj. Ahmad termasuk Bukit Restali serta kawasan tadahan sekitar Jalan Lim Hoe Lek termasuk Bukit Sekilau.

ISU DAN MASALAH DI LEMBANGAN

Pembangunan pesat di dalam kawasan tadahan telah mendedahkan Sungai Galing Besar kepada pelbagai tekanan yang telah mengakibatkan berlakunya kejadian-kejadian seperti banjir, pencemaran/kemerosotan kualiti air, kekurangan sumber air, hakisan tebing/dasar sungai, masalah setinggan, dan undang-undang untuk mengurus sungai.

Antara isu dan masalah utama yang dikenalpasti ialah ;

a. Pembangunan pesat didalam kawasan tadahan yang kurang mengambilkira pemeliharaan alam sekitar.

b. Pembuangan sampah sarap dan sisa buangan domestik daripada kawasan Komersial, perumahan, perkampongan, setinggan dan lain-lain penempatan,

c. Sisa buangan racun/kimia dari kawasan industri serta kumbahan yang tidak dirawat dengan sempurna,

e. Buangan minyak daripada bengkel-bengkel kenderaaan,

f. Buangan daripada pasar basah/restoran dan premis-premis makanan

RAWATAN SUNGAI

Rawatan Sungai Menggunakan Sembuaran EM Solution dan EM Mud Ball. Lokasi rawatan yang dijalankan ialah di belakang Vistana Hotel, Kuantan.


Semburan EM Solutions

EM Mud Ball

Semburan Emas dibuat pada sekeliling kawasan dan di dalam sungai setiap hari dengan jumlah 1,000L sehari

1 ulasan:

Cik SHiNJU berkata...

gitu gayanye rawatan sg yek..
Sg Kelang kalau dirawat boleh buat mcm Sg Hudson...jadi tarikan pelancongan..buat bot persiaran la bagai...